Skogen består av tre avdelningar - Kotten, Barret och Stubben. På dessa avdelningar huserar våra yngsta förskolebarn i åldern 1-3 år. Vi har 13 barn per avdelning.
På Skogen hjälper vi barnen att utvecklas till självständiga individer. Pedagogerna är här och nu med barnen, ger barnen mycket tid, lyssnar på, pratar med och är nära dem. På Skogen låter vi barnens behov och intressen styra vilken väg undervisningen ska ta.
I enlighet med Montessoris grundläggande principer skapar vi en miljö som är anpassad efter barngruppen, ständigt föränderlig, där lärande sker under hela vistelsetiden. Vi erbjuder en tillåtande miljö med möjlighet att lära utifrån barnens olika lärstrategier. I arbetet med barnen litar vi på processen som sker i en anpassad och förberedd miljö. Barnen disponerar sin tid på Skogen med det de är intresserade av vilket ger dem delaktighet och inflytande.
Vi arbetar med anknytningsteorin i ryggen och i hjärtat! På Skogen innebär det att vi har upp till tre veckor inskolning. Barnens anknytning till sina pedagoger är grundläggande för tryggheten och tilliten till sig själv och andra. Barnens trygghet och tillit är en förutsättning för lärande.
Vi lägger stor vikt vid att bygga goda relationer till barnen och er som vårdnadshavare.
Vår verksamhet vilar på fyra grundstenar
Namn | Utbildning | Anställd sedan |
Kerstin | ||
Rebecka | ||
Ida | ||
Elin | ||
Åsa | ||
Claudia | ||
Maria | ||
Christina | ||
Lena | ||
Maria | ||
Petra | ||
Tjänstledig | ||
Lisette |
Pyramiden består av tre avdelningar med namnen Röd, Blå och Grön. På dessa avdelningar huserar våra äldre förskolebarn i åldern 3-5 år. På varje avdelning finns det 22 barn placerade.
Pedagogerna på Pyramiden arbetar för att barnen ska utveckla sin självständighet men också sin förmåga att fungera i grupp. Utifrån sina förmågor bidrar barnen med att ta ansvar för den gemensamma miljön, sina egna handlingar och allas trivsel. Vi pedagoger utgår från barnens idéer och intresse, lyssnar aktivt genom att ställa öppna frågor för att få fram barnens önskemål och funderingar.
Montessorimaterialet täcker många intresseområden och barnen får stimulans såväl intellektuellt som motoriskt. Montessoris material är indelat i sensoriskt, praktiskt, språk, matematik och kultur.
Som komplement till montessorimaterialet har vi mycket annat material som ska tillgodose barnens nyfikenhet och väcka deras lust för lärande. I den fria leken tränar barnen den sociala förmågan, konflikthantering och språket.
I den förberedda miljön som finns på vår förskola blir det enkelt för barnen att veta vart olika saker och material finns. Naturliga avbrott, lugn och ro med ordning och reda är viktiga moment i vår verksamhet.
Vi arbetar med olika utvecklingsinsatser vilka oftast sträcker sig över ett läsår. Vi bedriver ett tematiskt arbetssätt och väver in olika delar från läroplanen i utbildningen.
Varje vårtermin startar vi upp våra åldersindelade grupper. De äldre barnen, vilka då är blivande förskoleklasselever, är tillsammans i en grupp. Vi vill att de ska få möjlighet att lära känna varandra mer och fungera tillsammans som grupp. I de övriga åldersindelade grupperna har vi olika ämnen vi arbetar med beroende på barnens intresse och behov.
Namn | Utbildning | Anställd sedan |
Marcela | ||
Susanne | ||
Linda | ||
Johanna | ||
Erika | ||
Anna | ||
Ann-Christin | ||
Arnela | ||
Tittie | ||
Caroline | ||
Monique | ||
Tjänstledig | ||
Renée | ||
Jesper | ||