Läroplanen för fritidshemmet säger att vi ska
Erbjuda en meningsfull fritid
Utveckla allsidiga kontakter och social gemenskap
På Kubelidens fritids är vi indelade i 2 grupper, åk F-3 och åk 4-6. Vi erbjuder många olika aktiviteter varje vecka. En del är temasatta och andra är valbara som följer årstiderna. Det kan vara att "Dra till skogen", delta i en Sagostund, öva motoriken på klätterställning eller utöva bollspel på skolgården.
Vad som betraktas som god kvalitet i fritidshemmet beror på vem man är och vilken roll man har. För elever kan god kvalitet betyda att få spendera tid tillsammans med sina vänner och att själva få välja vad de vill använda tiden till.
Vi arbetar utifrån montessoripedagogiken och läroplanen för fritidshemmet. Vi har lagt upp läroplanens områden i ett årshjul. På så sätt får alla elever möjlighet att ta del av följande områden under sin tid på fritids:
* Språk och kommunikation
* Skapande och estetiska uttrycksformer
* Natur och Samhälle
* Lekar, fysiska aktiviteter och utevistelse
När det är dags att gå vidare är vårt mål att:
Eleven är trygg med sig själv och har tillägnat sig goda sociala färdigheter
Namn | Utbildning | Anställd sedan |
Maria Christensen | Montessori- och fritidspedagog | 2003 |
Victor Ohlsson | Barnskötare | 2011 |
Kristofer Nilsson | Fil. kand. i pedagogik inriktning idrott | 2003 |
Yvonne Nilsson | Barnskötare | 2007 |
Micke Wulf | Fritidsledare | 2016 |
Andreas Persson | Fritidsledare | 2017 |
Pelle Johansson | ||
Tjänstledig | ||
Maja | Fritidsledare | 2016 |